Urząd Miejski w Ujściu informuje mieszkańców z terenu Gminy Ujście, zainteresowanych budową przydomowej oczyszczalni ścieków, że zgodnie z Uchwałą Nr II/16/2018 Rady Miejskiej w Ujściu z dnia 12 grudnia 2018 r., można ubiegać się o dotację celową – wynoszącą 40 % kosztów inwestycji, jednak nie więcej niż 2.000,00 zł dla budynku lub lokalu mieszkalnego - na dofinansowanie budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.
Wnioski na udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji należy składać na druku dostępnym w Urzędzie Miejskim w Ujściu, pok. Nr 9 lub do pobrania ze strony internetowej.
I. Do wniosku należy załączyć dokumenty zgodne z niżej zamieszonym regulaminem.
II. Ponadto, beneficjent pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
tj. jeżeli wnioskodawca zakreślił „tak” w pkt. 8 wniosku powinien dostarczyć dodatkowo:
1) formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę w odniesieniu do pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie - WZÓR NR 1;
2)wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie podmiot otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie lub o nieotrzymywaniu takiej pomocy. WZÓR NR 2.
III. Beneficjent pomocy de minimis
tj. jeżeli wnioskodawca zakreślił „tak” w pkt. 9 wniosku powinien dostarczyć dodatkowo:
1) formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis WZÓR NR 3 lub formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis przez przedsiębiorstwo wykonującego usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym WZÓR NR 4;
2) sprawozdania finansowe za okres 3 lat obrotowych, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311 z późn. zm.);
3) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie podmiot otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo Oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie albo oświadczenia o nieotrzymywaniu takiej pomocy WZÓR NR 2.
Kompletne wnioski będą rozpatrywane wg kolejności ich składania i realizowane do wyczerpania środków przeznaczonych na dotacje w danym roku. Wnioski wymagające uzupełnienia będą załatwiane po rozpatrzeniu kompletnych wniosków.
Pozytywne rozpatrzenie wniosku, stanowi podstawę do zawarcia umowy dotacji pomiędzy Gminą Ujście a wnioskodawcą/wnioskodawcami.
Po zrealizowaniu inwestycji wnioskodawca przedkłada rozliczenie - wg druku dostępnego Urzędzie Miejskim pok. Nr 9 lub do pobrania ze strony internetowej. Do rozliczenia wnioskodawca załącza dokumenty zgodnie z regulaminem.
Regulamin udzielenia z budżetu Gminy Ujście dotacji celowej na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.
Rozdział 1
Warunki i kryteria udzielania dotacji
§ 1. Regulamin określa zasady udzielania z budżetu Gminy Ujście dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji polegającej na budowie przydomowej oczyszczalni ścieków, obejmujące kryteria wyboru inwestycji do dofinansowania, tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji oraz sposób jej wykorzystania i rozliczania.
§ 2.
1. Warunkiem ubiegania się o udzielenie dotacji, z zastrzeżeniem wymienionym w ust. 2, jest spełnienie jednego z poniższych warunków:
1) brak istniejącej, projektowanej lub planowanej sieci kanalizacji sanitarnej na terenie, na którym planowana jest budowa przydomowej oczyszczalni ścieków;
2) brak możliwości technicznego podłączenia do istniejącej, projektowanej lub planowanej sieci kanalizacji sanitarnej;
3) ekonomicznie nieuzasadnione podłączenie do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej;
4) budowa przydomowej oczyszczalni ścieków na obszarach o rozproszonej zabudowie.
2. Brak możliwości technicznego podłączenia do istniejącej, projektowanej lub planowanej sieci kanalizacji sanitarnej wymaga pisemnego potwierdzenia Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Ujściu.
§ 3.
1. Lokalizacja, budowa i eksploatacja przydomowej oczyszczalni musi spełniać wymogi zawarte w przepisach prawa budowlanego, regulujących budowę przydomowych oczyszczalni, a także w przepisach ochrony środowiska i gospodarki wodnej, określających warunki, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub ziemi oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska.
2. Przydomowe oczyszczalnie ścieków muszą być fabrycznie nowe oraz posiadać stosowne atesty, certyfikaty lub aprobatę techniczną potwierdzające ich zgodność z normami obowiązującymi w przepisach prawa oraz muszą być dopuszczone do użytkowania na terenie Polski.
3. Przy doborze rodzaju przydomowej oczyszczalni ścieków należy uwzględnić warunki gruntowo-wodne występujące na nieruchomości oraz przewidywaną ilość osób korzystających z przydomowej oczyszczalni.
4. Nie udziela się dotacji między innymi na:
1) koszty zakupu pojedynczych elementów (urządzeń) do już istniejących przydomowych oczyszczalni ścieków,
2) koszty wykonania dokumentacji oraz uzyskania wymaganych decyzji i pozwoleń administracyjnych przewidzianych przepisami prawa,
3) koszty prac wykonanych we własnym zakresie przez wnioskodawcę,
4) koszty demontażu zbiorników bezodpływowych,
5) koszty konserwacji i eksploatacji wybudowanego urządzenia,
6) koszty obsługi kredytów i innych zobowiązań finansowych, zaciągniętych na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków,
7) wydatków poniesionych przed datą zawarcia umowy,
8) przedsięwzięcia zakończone przed datą zawarcia umowy.
§ 4.
1. Warunkiem niezbędnym do uzyskania dotacji na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków jest likwidacja zbiornika bezodpływowego.
2. Likwidacja przez podmiot uprawniony zbiornika bezodpływowego może nastąpić dopiero po zawarciu umowy o udzielenie dotacji, na zasadach w niej określonych.
§ 5. O udzielenie dotacji ubiegać się mogą podmioty określone w art. 403 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799 z późn. zm.).
§ 6.
1. Wysokość dotacji celowej wynosi 40% kosztów inwestycji, jednak nie więcej niż 2.000,00 zł dla nieruchomości.
2. Dotacja może być udzielona tylko jeden raz dla danej nieruchomości.
Rozdział 2
Tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób rozliczania
§ 7.
1. Podstawą do udzielenia dotacji jest złożenie przez podmiot uprawniony wniosku o udzielenie dotacji. Wniosek należy złożyć przed rozpoczęciem realizacji inwestycji polegającej na budowie przydomowej oczyszczalni ścieków.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1) oświadczenie o posiadanym tytule prawnym do władania nieruchomością lub odpis z księgi wieczystej z ostatnich trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku;
2) zgodę właściciela nieruchomości na realizację zadania objętego wnioskiem, w przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości;
3) w przypadku nieruchomości będących przedmiotem współwłasności, współużytkowania wieczystego lub innych form wspólnego władania nieruchomością - zgodę wszystkich uprawnionych;
4) mapę sytuacyjno – wysokościową, szkic lub rysunek przedstawiający plan działki z oznaczoną lokalizacją przydomowej oczyszczalni ścieków;
5) w zależności od wymogów przewidzianych w prawie budowlanym:
- zgłoszenie o zamiarze wykonania robót budowlanych (dotyczy przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości do 7,5 m3/d - kopia) lub
- decyzję pozwolenie na budowę (dotyczy przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości powyżej 7,5 m3/d - kopia);
6) dla oczyszczalni o przepustowości powyżej 5,0 m3/d – zgłoszenie bądź pozwolenie wodnoprawne;
7) pismo z Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Ujściu, w sprawie warunków technicznych przyłączenia kanalizacji, określające brak możliwości przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej – dotyczy nieruchomości położonych w obrębie miejscowości posiadających sieć kanalizacji sanitarnej.
3. Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.
4. W przypadku złożenia niekompletnego wniosku, wnioskodawca/wnioskodawcy zostaną wezwani do jego uzupełnienia, a w przypadku braku zastosowania się do wezwania, wniosek pozostanie bez rozpatrzenia.
5. Wnioski o dotację rozpatrywane będą według kolejności ich złożenia i realizowane będą do wysokości środków finansowych zabezpieczonych na ten cel w danym roku budżetowym.
6. W oparciu o złożone wnioski tworzona będzie lista podstawowa do wysokości środków w danym roku budżetowym. Pozostałe wnioski umieszczone zostaną na liście rezerwowej.
7. Wnioski z listy rezerwowej rozpatrywane będą w przypadku uwolnienia miejsca na liście podstawowej lub w kolejnym roku budżetowym do wysokości środków finansowych zabezpieczonych na ten cel w danym roku budżetowym.
§ 8.
1. Pozytywne rozpatrzenie wniosku, o którym mowa w § 7 ust. 1, stanowi podstawę do zawarcia umowy dotacji pomiędzy Gminą Ujście a wnioskodawcą/wnioskodawcami.
2. Gmina Ujście zawiadamia pisemnie wnioskodawców o przyznaniu dotacji i terminie podpisania umowy.
3. Dotację należy wykorzystać w terminie nie dłuższym niż do 15 listopada każdego roku budżetowego.
4. Kwota dotacji wypłacana jest na wskazany rachunek bankowy wnioskodawcy.
5. Termin wypłaty dotacji ustalony zostanie w podpisanej umowie przyznania dotacji z uwzględnieniem § 8.
§ 9.
1. Dotacja zostanie wypłacona po zakończeniu realizacji inwestycji i przedłożeniu dokumentów, o których mowa w ust. 2.
2. Podstawą rozliczenia dotacji będą:
1) udokumentowane koszty inwestycji - faktury, rachunki wystawione na wnioskodawcę/wnioskodawców po dacie zawarcia umowy o dotację;
2) oświadczenie o likwidacji zbiornika bezodpływowego;
3) oświadczenie wnioskodawcy o niewniesieniu sprzeciwu przez Starostę Pilskiego do zgłoszenia zamiaru budowy przydomowej oczyszczalni ścieków (dotyczy przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości do 7,5 m3/d - kopia) lub kopia prawomocnej decyzji pozwolenie na budowę (dotyczy przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości powyżej 7,5 m3/d - kopia);
4) dokonanie zgłoszenia do Burmistrza Ujścia rozpoczęcia użytkowania oczyszczalni ścieków o wydajności nie przekraczającej 5 m3 na dobę w ramach zwykłego korzystania z wód, a w przypadku wydania decyzji pozwolenie na budowę – wpis do dziennika budowy;
4) certyfikat lub aprobatę techniczną wykazującą, że zapewniono zgodność z kryteriami technicznymi - bezpieczeństwo konstrukcji, użytkowe, odpowiednie warunki higieniczne, zdrowotne i ochrony środowiska (ważne w dniu zakupu oczyszczalni).
3. Wnioskodawca/Wnioskodawcy, którym udzielono dotacji celowej, zobowiązani są do utrzymania efektu ekologicznego nowej instalacji, przez okres co najmniej 5 lat od daty przyznania dotacji.
4. Gmina Ujście zastrzega sobie prawo żądania okazania dodatkowych dokumentów, innych niż wymienione w ust. 2, niezbędnych do rozliczenia zadania i uznania go za prawidłowo zrealizowane.
5. Po złożeniu przez wnioskodawcę/wnioskodawców dokumentów do rozliczenia dotacji, upoważnieni przez Burmistrza Ujścia pracownicy Urzędu mogą przeprowadzić kontrolę sprawdzającą realizację dofinansowania inwestycji, w celu sprawdzenia zgodności realizacji zadania z zawartą umową.
6. Niezależnie od kontroli, o której mowa w ust. 5, Gmina Ujście zastrzega sobie prawo przeprowadzenia kontroli:
1) przed rozpoczęciem inwestycji i na każdym etapie jej realizacji;
2) sposobu eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków w terminie 5 lat od daty przyznania dotacji.